PODZIEL SIĘ

Ponad 94 proc. kursów autobusowych i prawie 92 proc. tramwajowych zostało w zeszłym roku zrealizowanych zgodnie z rozkładem jazdy – wyliczył Zarząd Transportu Miejskiego.

Według danych ZTM w porównaniu z ostatnimi dwoma latami, liczba punktualnych kursów autobusowych regularnie wzrasta. Po niewielkim spadku punktualności tramwajów w 2015 r., ponownie odnotowano wzrost liczby kursów zrealizowanych zgodnie z rozkładem jazdy. W 2014 roku autobusy wykonały punktualnie 90,18 proc. kursów, a rok później – 93,28 proc. Tramwaje w 2014 roku podjeżdżały punktualnie na przystanki w 93,55 proc. przypadków, a w 2015 roku – w 90,3 proc.

„Poprawę punktualności najwyraźniej widać w dłuższym przedziale czasowym. 10 lat temu dla autobusów odnotowano 83,04 proc. punktualnych kursów, a dla tramwajów – 87,67 proc. W porównaniu z ubiegłym rokiem, oznacza to 11-proc. wzrost dla autobusów i ponad 4-proc. dla tramwajów” – wyliczył ZTM. Oznacza to, że w ciągu ostatnich 10 lat liczba punktualnych kursów autobusowych wzrosła o 11 proc. a tramwajowych – o ponad 4 proc.

Według urzędników na zdecydowany wzrost punktualności komunikacji autobusowej miały wpływ m.in. regularne kontrole prowadzone przez ZTM oraz zwiększenie długości buspasów (w 2006 roku były wytyczone na ok. 14 km dróg, a w 2016 roku – na prawie 50 km). Dodatkowo, od kilku lat linie o długich trasach są zastępowane kilkoma kursującymi na krótszych dystansach, co ogranicza wpływ utrudnień drogowych na regularność i punktualność kursów.

Sposób kontroli punktualności komunikacji miejskiej zależy od rodzaju pojazdu. W przypadku tramwajów pomiary punktualności wykonywane są automatycznie za pomocą systemów informatycznych.

Punktualność autobusów sprawdzają pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego. Kontrolują oni czas odjazdu autobusów z wybranych przystanków. Często – ze względu na duże natężenie ruchu – są to przystanki zlokalizowane w centrum Warszawy oraz przystanki wybierane na podstawie zgłoszeń pasażerów.

Za punktualny uznaje się kurs, gdy pojazd odjeżdża z przystanku w przedziale czasowym od jednej minuty przed czasem rozkładowym do trzech minut po czasie rozkładowym. Zarząd Transportu Miejskiego nalicza przewoźnikom kary finansowe za kursy niepunktualne z ich winy.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ